gáz van, nincs gáz

2012.10.10. 11:02

Napló.

A társasház egyik lépcsőházában nincs gáz, majd egy hónapja.

Mi csak tegnap hallottunk róla. Gázszivárgás volt ezért zárták el. Most viszont az e-on, finoman szólva is zsarolja a házat ill. a lakóit. Addig nem hajlandó megnyitni a csapot, amíg egy halom, fizetős változtatást, szerelést, ellenőrzést meg nem csináltatunk Ezek alapjában véve helyes dolgok, csak mód ahogy ezt csinálják, az nem helyes. Most hirtelen minden strangra kell külön elzáró. A lakásokban az eredeti flexibilis gázcsövet ki kell cserélni fixre. A régi golyós elzáró csapokat másra kell cserélni. És így tovább. Persze mindezt a társasház illetve a lakók költsége terhére. Persze a gázzal kapcsolatos munkákat csak ők végezhetik el. Az egész már húzódik egy hónapja. Azóta a lakásokban nincs tűz, nincs sütő és esetleg nincs gázbojler. Ez elég gáz. Most örülök igazán, hogy a felújításkor elvetettük a gázt és mindent elektromosra cseréltünk. Ok, ez a tűzhelyet jelenti, de akkor is.

Igazából nem értem, hogy itt a 21. században miért erőlködünk a lakossági gázzal? Tisztán látszik, hogy belátható időn belül (20-50 év ki mit mond) elfogy a földgáz, az olaj. Szerintem az országnak államilag kellene nagy, geotermikus (A Föld hőjét felhasználó) erőműveket építenie. Tudtommal nálunk igen kedvező lehetne ez, mert Európához képest gyorsabban melegszik nálunk a talaj. Azaz nem kellene olyan mélyre ásni. Ha én lennék az ország élén, azt tenném, hogy gőzerővel kezdenék ilyen erőműveknek az építésébe. Ezzel munkahelyet teremtenék rövid távon. (10-15 év mire felépülnek) Utána hosszú távon kellenének munkások akik üzemeltetik, szóval újabb munkahelyek. Én régiónként, esetleg megyénként építenék egyet. Ezzel jócskán többet termelnénk mint az ország szükséglete. Innentől lehetne az elektromos autókat is jobban használni, több lehetne a töltőállomás, kisebb lenne a környezet szennyezés, javulna a lakosság egészségi állapota. A kórházak nem lennének ennyire zsúfoltak, emberibb lenne az ellátás. A földgázt csak ipari célokra használnánk, azaz jelentősen kevesebbet kellene vásárolni. Kevésbé függnénk akár az oroszoktól akár az araboktól. A termelt áramot eladnánk a többi európai országnak. Úgy is megindultak az atomerőműveket bezárató kampányok, kellenek új energia források. Most kellene lépni! Akár a gazdasági válságból is segíthetne kilábalni ez a program. Na, megyek jelöltetem magam, csak a megfelelő pártot kellene megtalálni, esetleg csinálok újat. Vagy mittudomén....

A bejegyzés trackback címe:

https://alexmemories.blog.hu/api/trackback/id/tr1004830359

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: 3 Malac építési tanácsai 1. csatorna 2012.10.10. 14:13:08

Ne feledd Szakikám, ami befolyik az egyszer ki is folyik, és nem mindegy, hogy hol! Tervezz, rajzolj, gondolkodj! Mielőtt véglegesen összeállítod, tégy úgy mint a kíváncsi tinédzser: tedd be gumi nélkül! Hidd el, a PVC és a gumitö...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

46,52% 2012.10.10. 13:51:19

Hagyjátok a picsába, majd kifizetem az adómból, vagy IMF hitelből, és újra lesz gázotok!

46,52% 2012.10.10. 13:54:54

Bocs, hogy hozzászóltam, csak most olvastam végig, s látom, mekkora baromság ez az írás!

Hagyd abba, vagy menj el kubikusnak, oszt áss egy kis meleget!

Jóakaró 2012.10.10. 14:17:29

Minden meg van magyarázva hogy mi miért kerül sokba és mit miért nem éri meg és hogy távoli a megtérülési ideje.

SemBoga 2012.10.10. 14:31:37

kár hogy ilyen mértékben a földhő kiaknázása az adott réteg lehűléséhez vezet

tommybravo 2012.10.10. 14:55:20

És ez eddig senkinek nem jutott eszébe, pedig mekkora üzleti lehetőség!

Jaj.

Kopi3.14 2012.10.10. 15:16:13

Ha jól értelmeztem a szöveget a társasház hibájáért, trehányságáért az E-on a felelös, s akkor meg úgy oldjuk meg a gondot, hogy kidobjuk a gázfogyasztást az országból, olajfogyasztással együtt, söt, meg is gazdagszunk belöle...

Megnéztem, nem-e véletlen gyuritélt olvasok, de a jelek szerint csak egy követöét.

szvsz 2012.10.10. 15:22:41

bőcsész-e vagyol?

Szelid sunmalac 2012.10.10. 15:29:35

@SemBoga: Igy van! Aztan akkor mennyire fazna a talpunk!

kenshikun 2012.10.10. 15:32:50

Azért az a földhő hasznosítás ennyire nem egyértelmű nálunk. Izlandon pl. amivel mindenki példálozni szokott eleve gőzként tör a felszínre, az úgy gazdaságos energiatermelésre. De nálunk ahol egy 2km mély kút mondjuk 85°C-ot melegvizet tud, ott azért nem igen találni berendezést, ami energiát termelne gazdaságosan. Van erre az ORC-nek nevezett kis energiatermelő egység, de annak is nagyobb hőre lenne szüksége (ausztriában van ilyen, de ott ráfűtenek a termálvízre biomasszával (szeméttel)).
Ez idehaza sajnálatos, de csak fűtésre éri meg, nagyon erőltetve esetleg hűtésre.
A gáznál a szolgáltató joga sajnos eldönteni mit enged és mit nem, és manapság (tapasztalatból tudom én is) sajnos igencsak el tudják vetni a sulykot.

KevinMulder 2012.10.10. 15:42:41

Nanézzük. Egy normálisabb családi házhoz legalább 2 geotermikus kút kellene. Ennek darabonkénti ára (csak a fúrás, stb) kb 2 millióba kerül jelenleg. Utána kellene egy hőcserélő, ami 1 millió, s kb 15 évig hasznlható. Értelemszerűen árammal megy.

6.2 millióból felépíthető egy 10x10 méteres passzívház, aminek a rezsije pár ezer Ft.

ErrOr 2012.10.10. 15:47:17

Alapvetően azért használjuk a gázt, mert kb feleannyiba kerül fajlagosan 1kWh-ra levetítve.
Geotermikus energiát csak ott tudsz kivenni a földből, ahonnan gőz formájában van jelen. Magyarországon a termálvizeket lehet fűtésre használni, elektromos áram előállítására nem alkalmas(gőz kell a turbina hajtásához, lásd atomerőmű).
Ha régen épült házról van szó, akkor nem az EON genyózik, hanem a magyar szabvány szerint jár el. Nem fog engedélyezni egy elavult rendszert sajna, és a gázszivárgásból következik az, hogy igazuk van. 2 hét múlva berobban a gáz egy másik szerelvény hibája miatt, akkor felelősek lesznek érte

Jazo 2012.10.10. 15:47:56

Geotermikus erőművet ilyen nagy igényekre nem lehet építeni, főleg nálunk. Izlandon persze más a helyzet, de a nagy mértékű hőelvonás esetleges káros hatását nem igazán lehet kutatni, amíg nem is ismerjük, hogy mi van a föld belsejében és hogyan működik.

Ha te otthon építessz geotermikus fűtést, hőszivattyúval, akkor ha túl sok hőt veszel ki rövid idő alatt, megfagyaszthatod azon a részen a talajt és a talajvizet, szóval nem érdemes csak azzal fűteni.

Jobb megoldás az, ha napkollektorral rásegítve fűtessz, a legjobb, meg ha eleve olyan házat építel, ami takarékos és ideálisan ki tudod használni a nap erejét is. Na ettől még messze vagyunk. Lehet hogy az lenne az ideális, ha félig a földbe ásnánk a házat, felül pedig üvegház szerűen lenne kialakítva a tető. (persze külső árnyékolási lehetőséggel a nyár miatt)

A cél az lenne, ha a nap erejét minél nagyobb hatásfokkal fel tudnánk használni és esetleg tárolni a felesleget.

Az állam igazán építhetne saját pénzből nonprofit, vagy közel nonprofit napkollektor építő üzemeket, hogy ne azt kelljen megvenni drágán, ami hamarabb tönkremegy, minthogy visszahozzná az árát.

Avenar 2012.10.10. 15:49:48

Elgondolkodtam a leírtakon. Én is a következőre jutottam: "vagy mittudomén".

Egyébként kenshikun leírta a földhővel való áramfejlesztés problémáját.

Ha jól tudom, jelenleg vannak helyek Magyarországon, ahol geotermikus energiával fűtenek üvegházakat. A gond ezzel, hogy a kitermelt termálvizet nem nyomják vissza a földbe. Ennek hátránya, hogy a forrás előbb-utóbb kiapad, másrészt a termálvíz a szabadba juttatva (végsősoron a folyókba) környezetszennyező. A víz visszanyomása meg drága.

De egyébként fontos problémáról szól a post, csak nincs túlzottan megalapozva.

meszi 2012.10.10. 15:57:29

Ez olyan mint a modoros blog? Minden mondatát meg kell szorozni mínusz eggyel?

megkeseredett 2012.10.10. 15:59:23

Az állam csak ne építsen semmilyen ipari létesítményt saját pénzből és ne is tőle várjuk a megoldást ha szabadna kérnem. Vagy ne sírjunk, ha cserében a szemünket is kilopja. Nekem bőven elég volt egy kádárkorszak, többet nem szeretnék.

KevinMulder: erről azért mesélhetnél kicsit többet, vagy dobj linket, mert valahol közel egy nagyságrend tévedést érzek. Vagy a méretben, vagy az árban... :)

zbzbzb 2012.10.10. 16:02:56

@KevinMulder: ha tudsz ennyiért passzív házat építeni, akkor megrendelem nálad.
komolyan mondom, holnap kezdheted.
de 10x10 MÉTERES legyen ám az alapterülete.

Marós 2012.10.10. 16:45:30

Cikk első része igen jó. A
A FŐGÁZ ugyanezt csinálja a Belvárosban is.
Vannak lakások, amelyben mindösszesen egy "intelligens" szellőzőt kell beépíteni, mert a tulaj korszerűsítette az konyhaablakot, de meghagyta a gáztűzhelyét.
A FŐGÁZ egy társasházi vezeték-felújítást követően az alábbiak után adja vissza a gázt a lakásba.
Ez „intelligens” szellőző kb. 6000 HUF....Ez azonban kevés nekik.
1.Kell egy Kéményszakvélemény á=25.000HUF,
2.kell egy Mérnöki Gázterv a=45.000 HUF (ÁFÁ-val),
3.kell egy FŐGÁZ MEO á=21.000HUF
4.kell egy érintésvédelmi igazolás a+ FI relé=20.000HUF

Összesen:112.000HUF tehát 6000 kontra 112.000

De jaj , ha nem jó a kéménybélés. Egy bélés , amelyre ma rádumál a kéményes, hogy tuti átvegye a FŐKÉTÜSZ ,minima 300.000HUF pluszban. Rozsdamentes a divat manapság. Alumínium már ciki, bizonyos kazánoknál azonban jó a műanyag is.
Ha ez mind meg van, akkor kell FŐGÁZ szerelő aki kijön és , ha megfelelő gázórát hoz ki, amely az új csonkra felszerelhető akkor talán szerencséd van és 3 hónap után van gázod.

HA viszont van egy végletekig lerobbant, lepusztult lakás, soha fel nem újított, akkor megfelelő 40 éves Gázkazánod, amely bármikor felrobbanhat, megfelelő a 80 éves Gáztűzhely, repedezett flexibilis csővel és mindenféle biztosító szelep nélkül, megfelelő egy muzeális egy gázvasaló, megfelelő a beomlós kémény, mindenféle bélelés nélkül.
A FŐGÁZ meó-sa ezeket a lakásberendezéseket egy társasházi alapvezeték felújítása után, minden lelkiismeret furdalás nélkül elfogadja. Na miért? Mert ezek a „szerzett jogok” kategória. Ha robban a Társasház, FŐGÁZ mossa kezeit, mert minden szabványos volt.

A tapasztalatom és véleményem megegyezik a blog írójával. A villanyra kell menni, főzőlap vonatkozásában mindenképpen…

Laciii 2012.10.10. 16:51:00

@zbzbzb:
Hát igen, ha ebből nem 10x8 méter a terasz engem is érdekel.

különvélemény 2012.10.10. 17:41:26

A szolgáltatóra csak a házba bekötés és az óra tartozik.
A többit bárkivel megcsináltathatod, de érdemes a gázosok által ajánlott cégek közül választani, ide a józsi meg a pityu féle ezermester nem lesz jó, mert nem fog átmenni a ház a nyomáspróbán.
Onnantól meg megy az egymásra mutogatás, pótmunka, anyázás, stb.

netrunner71 2012.10.10. 17:45:06

@kenshikun:

Pontosítanék, ha nem baj.

A szolgáltató nem határoz meg semmit.
A gázszolgáltatással kapcsolatos műszaki paramétereket a GoMBSZ ( gáz és olajipari műszaki biztonsági szabályzat) határozza meg, a szolgáltató csak betartatja azt. Egyedül az lehet aggályos, hogy csak saját szerelő végezheti el az adott módosítást.
Egyébként erre a feladatra is csak adott hatósági vizsgákkal rendelkező szerelő alkalmazható.

KaPé 2012.10.10. 17:48:50

"Tisztán látszik, hogy belátható időn belül elfogy a földgáz, az olaj."

Hét persze. Hány évtizede is mondogatják ezt? :)

netrunner71 2012.10.10. 17:49:09

@Marós:

Elnézést kérek, de a leírtak csak részben felelnek meg az igazságnak, másik része csúsztatás.

netrunner71 2012.10.10. 17:52:38

@különvélemény:

Már a nyomáspróbáig sem jutnánk el ha " Józsinak és Pityunak" nincs meg a jogosultsága a szerelésre.
A gázvezeték szerelés a mai technológiával nem kihívás, az előírások betartása, biztonsági szabályok figyelembevétele annál bonyolultabb.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.10.10. 17:57:34

Kedves blogolónak, ha nincs fogalma a geotermikus energia korlátairól, akkor ne akaron ebben tanácsokat adni. Az, hogy meg meddig van földgázból és olajból "mindenki" számára előrhető készlet az attól függ, hogy ki mennyit hajlandó érte fizetni...

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2012.10.10. 18:13:01

Geotermikus, mi? Látom le vagy maradva kissé, illetve sosem foglalkoztál ezzel többet cikkolvasás/kocsmai pletykálás szintjénél.

1 kWh hasznos energia jelenleg

- nappali áramból 50 Ft
- éjszakai áramból 32Ft
- tűzifából 7 Ft
- fabrikettből-pelletből 9-13 Ft
- levegő-levegő hőszivattyú 11 Ft
- gázból 15-20 Ft

Rá kell mászni a minél jobb hőszigetelésre, és a gázkészülékek+engedélyek árából lehet már kapni nagyon jó COP-s hőszivattyút, amihez "H" tarifát igényelve máris olcsóbb fűteni mint gázzal.
A geotermikus fűtés kiépitése (ahogy előttem is irták) családi házas viszonylatban is alsóhangon 2 milla.

különvélemény 2012.10.10. 18:20:14

@netrunner71:
Ami nem gázmű tulajdon, azt azzal szerelteted akivel akarod.

Egy járólapot lerakni sem kihívás, csak 10 vállalkozóból 9 botrányos munkát végez.

Netuddki. 2012.10.10. 18:24:32

A lakók minden hónapban bepengetik a készenléti díjat az eonnak? Ha igen akkor ügyvéd aztán lószerszám az eon hátsójába...

netrunner71 2012.10.10. 18:34:12

@különvélemény:

A fogyasztói vezeték saját tulajdonod, azzal szerelteted akivel akarod, ha van fényképes szerelői igazolványa, jogosult a vezetéket a szolgáltató felé átadni.
Persze ha feketén szereltetsz, akkor nincs átadás, ebből következik, ha gond van akkor nem lehet felelősségre vonni a szerelőt mert kikapcsolja a telefonját és eltünik.

netrunner71 2012.10.10. 18:43:15

@különvélemény:

5. FEJEZET A CSATLAKOZÓ VEZETÉKEK ÉS FOGYASZTÓI BERENDEZÉSEK KIVITELEZÉSI KÖVETELMÉNYEI
5.1. ÁLTALÁNOS KIVITELEZÉSI KÖVETELMÉNYEK

Kivitelezni csak kivitelezői jogosultság birtokában szabad.

Jogszabályban meghatározott esetekben a kivitelezőnek építési naplót kell vezetnie.

A kivitelezést az elosztói engedélyes által műszaki – biztonsági szempontokból felülvizsgált és kivitelezésre alkalmasnak minősített tervdokumentáció alapján kell végezni.

A felülvizsgált tervtől - műszaki-biztonsági kérdést is érintő esetben – eltérni csak a tervező és az elosztói engedélyes előzetes hozzájárulásával, és az ismételt tervfelülvizsgálatot követően szabad.

5.1.1. A kivitelezővel szemben támasztott követelmények

A földgázellátásról szóló törvény 88.§-ában meghatározott szerelési munkák elvégzésére az a gázszerelő jogosult, akit a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal a gázszerelők közhitelű hatósági nyilvántartásába felvett.

Marós 2012.10.10. 19:07:28

@netrunner71:

Igazad van, sajnos a fusizások eredményezték a FŐGÁZ bekeményítését

Az egész GÁZ-téma olyan szüreális, magyaros.
Enek a következménye, hogy annak is igaza van, aki a lenyúlása panaszkodik.

különvélemény 2012.10.10. 19:07:53

@netrunner71:
"akit a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal a gázszerelők közhitelű hatósági nyilvántartásába felvett."

Ez mennyiben egyezik meg az alábbi kitétellel?

"Persze a gázzal kapcsolatos munkákat csak ők végezhetik el."

Abban igazad van, hogy nem fogalmaztam elég pontosan, nyilván sebész nem szerelhet gázvezetéket, mint ahogy pék sem tervezhet házat, de erről úgy gondoltam érdektelen információ, ez köztudomású. Bocs, a "csak a gázművek embere szerelhet" kitétel lebegett a szemem előtt.

Marós 2012.10.10. 19:11:50

@Kőmíves Kelemen:

ha a 2 milla igaz a geotermikre, 1 milla igaz a hagyomásnyos cirkóra.

Ergó, a 2milla elfogadható!

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2012.10.10. 19:16:45

@Marós:
Mivel meglehetősen sok fűtéskorszerűsitést csinálok, igy mondhatom, hogy az az általad emlitett 1 milla csak 6-700e Ft.

Ugyanis a hőleadókat mindegyiknél ugyanúgy ki kell épiteni, tehát csak a kazán+kémény+engedélyek+gázvezeték kell.

Fűtőberendezésre:
- gáz 6-700e
- levegő-víz hőszivattyú 1.2-1.5 milla
- geotermikus minimum 2 milla

És amig az első kettőnél az engedélyeket tuti hogy megkapod, addig a geotermikusnál hosszú hónapok és nagyon településfüggő mit, mennyit, miből kérnek.

Marós 2012.10.10. 19:29:31

Most építettem magamnak gázcirkós fűtést.50m2

Saunier D. kazán 220
Sanier Duval padlovezérlő 230
ez ,az hozzá 80e
Kéménybélés rostfrei 300
4db radiátor+ szárítós 200
Lepapírozás, üzembehelyezés 150
Ez idáig: 1200

plusz a szerelés

laci_52 2012.10.10. 19:57:18

"Tisztán látszik, hogy belátható időn belül (20-50 év ki mit mond) elfogy a földgáz, az olaj"

Ez nem igaz, csak az olaj és gáz eladásában érdekelt multicégek és a nagy olaj- és gáztermelő országok vezetői mondják, hogy minél magasabban tartsák az árat, az egész tiszta manipuláció.

Egyes helyeken ugyanis egy bizonyos ár alatt gazdaságtalanná válna a termelés.

Még száz év múlva is nyugodtan meggyújthatjuk a tűzhely lángját és megtankolhatjuk az autónkat...

daito 2012.10.11. 17:07:49

Egész konkrétan SENKI sem tudja, hogy az olaj és gázmezők mennyi "tartalékkal" rendelkeznek.
Az egyik legfontosabb oka ennek az, hogy a különböző mezők különböző országok és cégek tulajdonában vannak; ezek közül senkinek sem érdeke elárulni, hogy pontosan mennyi áruja van még. Azonkívül pontosan nem is tudják megmondani, jófajta becslésekkel rendelkeznek, de ezeket sem fogják más orrára kötni.

Ezenkívül, ami ma gazdaságosan nem kitermelhető, az simán lehet, hogy 20-30 év múlva már gazdaságosan elérhető lesz. A technológia fejlődik, az olaj/gáz ára meg úgy növekedhet, hogy megér egy drágább fúrási és bányászati technológiát az adott mező.

Harmadrészt, ha tényleg olyan kevés lenne a tartalék - ez az emberiség már szétháborúzta volna magát érte.

SzívemSzépségesSzépSzerelme 2012.10.11. 23:06:56

Szia!
Hát nem semmi kis galibát okoztál, van komment bőven:-))

Marós 2012.10.14. 12:26:45

@laci_52:

Egyetértek!

Öreg professzorom (BME)mesélte nekünk még 1965-ben az egyik előadásán, hogy ő úgy tanulta diákkorában , kb 35-40 év múlva, tehát a 60 –as évekre elfogy az olaj és a gáz.
És most már én vagyok öreg, 2012 -öt írunk.

Ez olyan mint a Mars utazás. Mindig a bűvös "30 év múlva" jóslást halljuk..

Annyit jeleznék, hogy én még 2.70Ft –os benzinnel kezdtem motorozni.
Előtte nem sokkal , még 1.50Ft volt. Igaz, akkor egy szaki órabére 5-6Ft volt. A vaj 10dkg-ás 7Ft volt, a téliszaláminak 70Ft –volt kilója. A kenyér 1,50 Ft
Motor sok volt, autó nagyon kevés..

Az alternatív energiaforráson azért érdemes és kell is gondolkodni, fejleszteni
süti beállítások módosítása